Stel je voor dat COVID-19 voorbij is en je weer onbeperkt gasten kunt ontvangen, dan moet je personeel hier wel goed op in kunnen spelen. Je moet jouw gasten natuurlijk wel de beste service kunnen geven, ondanks dat het misschien druk kan zijn. Het doel is uiteindelijk om al je gasten tevreden te houden, ondanks dat zij misschien lang moeten wachten. Dit zou je kunnen verbeteren door middel van een betere technologie die je helpt om sneller bestellingen op te nemen waardoor het eten sneller klaar is voor de gasten.
Personeel
Je hebt natuurlijk wel personeel nodig, dus hoe meer personeel je inplant, hoe sneller je de gasten kan laten helpen en daarbij dus tevreden kan houden.
Optijd personeel roosteren
Om de wachttijden zoveel mogelijk te beperken, is het belangrijk dat je erg duidelijk tegen je personeel bent en ze duidelijke opdrachten geeft als je ze inplant. Je kunt je personeel ook per afdeling inplannen, zo wordt het gemakkelijker voor je personeel.
Het belangrijkste bij het inroosteren is dat je geen onderbezetting hebt, dit verlengt de wachttijden en kan veel stress op de schouders van je personeel zetten.
Het komt namelijk vaak voor dat mensen een lunchbreak nemen van hun werk en hierdoor maar kort de tijd hebben, daarom is het erg belangrijk dat er genoeg personeel in jouw horecazaak loopt.
Daarnaast kan het ook nadelig zijn. Doordat je meer mensen inplant, worden je arbeidskosten hoger. Hierdoor heb je dus meer kosten, en daardoor eventueel ook minder winst.
Personeel opleiden
Elke horecazaak wil natuurlijk het liefst goed opgeleid personeel. Het voordeel daarvan is dat het personeel de hoge druk altijd aan kan, hoe druk het ook is. Doordat goed opgeleid personeel sneller kunnen serveren, kan je ook meer gasten trekken naar jouw horecazaak.
Ook is het belangrijk dat je het personeel niet teveel met elkaar laat rondhangen of teveel met elkaar laten kletsen. Als er een gast zit te wachten, dan kan hij/zij daar erg geïrriteerd aan raken.
Horecazaak verbeteringen
Reserveringen
Het komt eigenlijk nooit voor, maar toch zijn er een aantal horecazaken die geen reservering accepteren. Waar de gasten meestal van houden, is van een online reservering systeem met een plattegrond van de zitplaatsen.
Zorg voor vermaak
Doordat jij voor afleiding zorgt, vergeten de gasten vaak de tijd. Hierdoor hebben ze niet eens door hoelang ze al wachten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een televisie boven de tafel hangen of een zanger(es) inhuren.
Bied (gratis) eten van het huis aan
Je hebt het vast wel is meegemaakt, je zit op het terras of in een restaurant, en het personeel vraagt je: “kan ik u een broodje van het huis aanbieden?”. Dit onthoud je als gast altijd wel waardoor je misschien de volgende keer weer dat terras kiest.
Wat vaak gedaan wordt, wanneer de mensen op het terras zitten te wachten, is dat de zaak een paar gratis hapjes aanbiedt. Door dit te doen, vergeten mensen sneller de tijd dat zij op hun eten moeten wachten.
Meer weten?
GastroPOS kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.
0 reacties