Tips om jouw arbeidskosten bij te houden binnen de horeca

okt 13, 2021Blog0 Reacties

 

Als eigenaar van een horeca onderneming ben je vaak blij met goed opgeleid personeel. Het enige nadeel is personeelsadministratie wat erbij komt, dit zijn dan vaak zaken zoals het maken van roosters etc. Vaak levert het ook veel frustratie op om de planningen te maken en vooral als het vlak van tevoren nog aangepast moet worden. Het ergste moet dan nog komen, wat nu als je tekort aan bediening hebt of zelfs geen uren meer voor je werknemers hebt. Hierbij kan een eenvoudige berekening van het arbeids kostenpercentage die je consistent bijhoudt en die jouw loon logboek goed kan organiseren, samen met een geautomatiseerd planningsproces zorgt ervoor dat er zo goed als geen over of onderbezetting komt.

 In deze blog delen wij 4 tips voor het bijhouden van de horeca arbeidskosten:

  1. Evalueer de planning van je rooster regelmatig
  2. Zet taken in het loon logboek
  3. Personeelsverloop berekenen
  4. Bekijk de sterke punten van jouw personeel en speel daarop in

 

Hoe bereken jij jouw arbeidskosten en wat zijn horeca arbeidskosten?

 Het arbeidspercentage is het percentage van de kosten die worden zij besteden om hun werknemers uit te betalen. Het percentage van jouw inkomsten wat naar de salarissen en lonen gaat verschilt enorm, dit ligt vaak aan het bedrijf type. Bij een restaurant is een 35% een algemeen aanvaarde doelstelling.

 Vaak hebben de Fastfoodketens een percentage van 25 procent arbeidskosten, daarentegen hebben restaurants dus rond de 30 en 40 procent. Dit komt puur door de bediening van de tafel en de service en natuurlijk van het menu, de menu’s van een restaurant zijn vaak wat lastiger voor te bereiden dan die van een snackbar.

 De formule om de horeca arbeids kosten te berekenen is: 

 Arbeidskostenpercentage= totale arbeidskosten/totale omzet x 100

  • Evalueer de planning van je rooster regelmatig

Vaak wordt er voor maandenlang vooruit gepland, dit kan met een restaurant niet zo goed, dit komt doordat er een enorm drukte verschil in kan zitten. Dit komt vaak door het seizoen, doordat het weer veel bepaald kan het op warme dagen soms veel drukker zijn waardoor je dus meer personeel nodig hebt. Het personeel wilt natuurlijk het liefst een vast rooster maar dit is vaak slecht voor de onderneming. 

 Vaak zoeken dit soort ondernemingen ook flexibel personeel, dit komt doordat het niet handig is dat je meer personeel hebt dan gasten, hiermee verspil je dus geld aan de arbeidskosten.

  • Zet taken in het loon logboek

Het is toch vaak handig om te weten waar jouw personeel mee bezig is. Een kleine taak in jouw ogen kunnen toch vaak wat langer duren dan jij denkt.

Als jij jouw personeel het logboek laten bijhouden kun je gemakkelijk overzien waar veel tijd aan besteedt wordt. Door dit te weten kun jij het misschien ook overwegen om dit te automatiseren. Vaak helpt het jouw personeel ook om het logboek bij te houden, ze zien hierdoor vaak in hoe zij hun tijd het best kunnen besteden.

  • Personeelsverkoop berekenen 

Stel je voor dat je het personeelsverloop van een periode van 6 maand wilt berekenen.

Als eerst moet je het gemiddelde aantal werknemers berekenen. 

Gemiddeld aantal medewerkers= (aantal medewerkers aan het begin van de periode)+(aantal medewerkers aan het einde van de periode)/ 2 

Daarna doe je de berekening van het personeelsverloop 

 Personeelsverloop= (werknemers die vertrokken) / (gemiddeld aantal medewerkers) x 100

 Je kunt het best van tevoren bepalen wat een gezond personeelsverloop is voor jouw zaak, hiermee kun je bepalen of het te hoog of te laag is.

  • Bekijk de sterke punten van jouw personeel en speel daarop in

Vaak als je de arbeidskosten al een tijdje analyseert, kun je al vaak de sterke en zwakke punten van jouw werknemers waarnemen. Zo kunnen koks ook enorm verschillen, sommigen kunnen erg snel koken en lekker en sommigen kunnen het niet snel maar kunnen er iets heel moois van maken tijdens het koken. Door dit te erkennen en te belonen optimaliseer je de horeca arbeidskosten 

 

Meer weten?

StoreKeeper kan jou helpen met advies over de mogelijkheden.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *