Ook de horeca gaat steeds meer richting het online gebied. Virtuele restaurants is een goed voorbeeld hiervan, dit is namelijk erg populair aan het worden.
Gasten van een restaurant verwachten nu ook steeds meer flexibiliteit in het bestellen van eten, het is namelijk steeds normaler geworden om ook gewoon te kunnen bestellen.
Dit is waarom veel restaurants veel opties bieden, zo dineren ze in een restaurant, kun je online bestellen, eten afhalen en meer.
Virtuele restaurants worden steeds gewilder. Dit zou dan ook je motivatie kunnen zijn om ook op online ondernemen over te gaan, je gaat zo op de behoefte van je klant in en dit kan je dus veel meer klanten geven. Het brengt zich natuurlijk wel meer werk/personeel mee.
Wat is een virtueel restaurant?
Een virtueel restaurant is eigenlijk gewoon een online restaurant. Dit hoeft niet per se een apart bedrijf te zijn, het kan ook gewoon een restaurant met zitplaatsen zijn die daarnaast ook een online restaurant heeft. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van een aparte bezorgservice of een bezorgservice van het restaurant zelf.
3 Voordelen van een virtueel restaurant
De vraag naar bezorg en afhaal diensten is hard toegenomen in de afgelopen jaren. Zo is sinds 2014 de maaltijdbezorging 3 keer zo snel gegroeid dan dineren in een restaurant. Online bestellen, achteraf betalen, afhaal is op het moment een hard groeiende trend.
Als je begint met het bieden van online service, ga je zien dat je restaurant waarschijnlijk hard groeit.
-
Minder kosten
Als je nu al in het bezit bent van een restaurant (een offline restaurant, ergens waar klanten dus kunnen zitten en eten) dan is het starten van een virtueel restaurant heel voordelig en simpel. Zo hoef je geen locatie te kopen/huren en kun je zo vanuit je huidige keuken beginnen met dezelfde ingrediënten.
-
Lager risico
Omdat je al een bestaande locatie hebt, brengt het virtuele restaurant nauwelijks risico met zich mee. Dit komt omdat je geen nieuwe keuken en locatie hoeft te kopen/huren. Ook heb je al ingrediënten dus die heb je sowieso al nodig voor je huidige restaurant. Zo loop je dus nauwelijks geld mis en dit is dus ook een goede reden om een virtueel restaurant te beginnen.
-
Meer flexibiliteit
Bij het starten van een virtueel merk krijg je de mogelijk en flexibiliteit om verschillende dingen te proberen. Denk aan een ander menu-idee, meerdere diensten (met daarbij hetzelfde personeel als ervoor) andere ingrediënten, enzovoort. Een virtueel restaurant creëert een aparte plek als het ware.
Hoe start je een virtueel restaurant?
Bij het maken van een eigen virtueel restaurant komen wel wat dingen kijken. Kijk bij je eigen restaurant naar de huidige activiteiten en kansen, en kijk daarna naar wat voor een kansen er zijn.
Bekijk je huidige activiteiten
Denk als eerste na over je ruimte. Heb je wel ruimte voor een nieuw merk/restaurant? Het is niet de bedoeling dat een virtueel restaurant al je ruimte in je bedrijf in beslag neemt, maar je moet er zeker ruimte voor overhebben / vrijmaken. Heb je genoeg tijd, ruimte en geld om nieuwe menu’s, processen en bezorgservice te kunnen betalen? Het is belangrijk om hier goed op te letten, voordat je zomaar begint aan een virtueel restaurant.
Wat ga je aanbieden?
Het is natuurlijk ook belangrijk om te kijken naar wat je aan gaat bieden. Kijk hierbij eerst naar je huidige menu. Misschien zijn er een aantal producten die wel goed worden ontvangen in je fysieke winkel, maar niet in een virtuele winkel. Of misschien is er een item wat je toe kan voegen aan het menu voor een virtueel restaurant omdat dat wat meer gewild is. Zorg er hierbij wel voor dat je menu voor virtuele winkel verbonden is aan je huidige menu. Probeer hierbij dan wel een unieke menulijst te maken voor je virtuele winkel.
Breng je personeel op de hoogte
Wanneer je hebt bedacht wat je gaat aanbieden, is het tijd om je personeel op de hoogte te brengen (ze trainen). Hierbij vindt zich een nieuw menu plaats en eventueel nieuwe werkzaamheden. Als je virtuele restaurant zich op dezelfde locatie plaatsvindt, betekent het dat je dus 2 merken bij elkaar runt. Hier moet je personeel zich goed aan kunnen aanpassen.
Leg je focus op de naam en het merk
Bij het maken van je virtuele restaurant, is het belangrijk om naar je naam te kijken. Zorg ervoor dat deze eenvoudig en duidelijk uitziet. Het is ook belangrijk dat je merk/naam opvalt. Omdat je geen fysieke winkel hebt, is het belangrijk dat mensen je bedrijf makkelijk kunnen vinden. Een creatief ontwerp van je logo, een krachtige naam en bijvoorbeeld het benoemen van gerechten kan heel belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je bedrijf.
Kies de juiste technologie
Je runt nu dus twee ondernemingen tegelijk, onder één dak. Dit kan best lastig en druk zijn, let daarom goed op de efficiëntie en het gebruiksgemak bij het kiezen van je platform/ kassasysteem. Wanneer je op het moment al een systeem gebruikt, dan moet je de 2 merken wel kunnen onderscheiden binnen dat systeem. Hieronder staan wat eigenschappen die belangrijk kunnen zijn:
-
Integreert gemakkelijk met een restaurant site
-
Biedt de mogelijkheid om online te bestellen
-
Synchroniseert je menu met de belangrijkste apps
-
Laat alle bestellingen op 1 scherm zien
-
Gebruiksgemak
-
Beheert al je locaties in 1 systeem
-
Betrouwbare support
Bezorging
Zoals eerder verteld, is het bestellen van eten een stuk populairder geworden in de afgelopen jaren. Het is zelfs zo, dat thuis laten bezorgen een vast onderdeel is geworden van veel mensen.
Wil je beginnen met een virtueel restaurant, stel jezelf dan deze vragen:
-
Heb je al een bezorgdienst?
-
moet je extra bezorgers inhuren
Bedenk hierbij hoe je de bezorgers en bestellingen van je virtuele restaurant kunt managen/onderscheiden, naast je bestaande fysieke restaurant.
0 reacties